Z artykułu dowiecie się czym jest percepcja wzrokowa, jakie symptomy wskazują na trudności oraz propozycje ćwiczeń
PERCEPCJA WZROKOWA
definicja, symptomy zaburzeń, propozycje ćwiczeń do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym
Percepcja wzrokowa to:
- zdolność do różnicowania kształtów, do ich zapamiętywania i odtwarzania na podstawie wzoru lub z pamięci,
- spostrzeganie figury i tła (to zdolność wyodrębniania centralnej części pola spostrzeżeniowego spośród całości jego elementów),
- stałość spostrzegania (czyli zdolność dostrzegania obiektu jako posiadającego stałe właściwości- kształt, wielkość),
- spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (czyli dostrzeganie relacji przestrzennych zachodzących pomiędzy obiektem a obserwatorem).
Funkcja wzrokowa obejmuje:
- analizę wzrokową czyli umiejętność wyodrębniania pojedynczego elementu z całości,
- syntezę wzrokową czyli zdolność do składania podanych elementów w całość,
- spostrzegawczość wzrokową czyli umiejętność wyszukiwania braków lub różnic,
- pamięć wzrokową czyli zdolność do zapamiętywania obserwowanego materiału,
- koordynację wzrokowo – ruchową czyli umiejętność wykonywania czynności ruchowych pod kontrolą wzroku.
Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada w okresie edukacji przedszkolnej.
Percepcję wzrokową powinniśmy stymulować jak najwcześniej, im więcej ćwiczeń w tym zakresie tym mniejsze ryzyko powstawania deficytów rozwojowych.
Symptomów, które mogą wskazywać na trudności w zakresie percepcji wzrokowej w wieku przedszkolnym:
- niechęć do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych;
- niechętnie układa konstrukcje z klocków wg wzoru;
- trudności z zapamiętywaniem kształtów liter i cyfr;
- niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami;
- nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegół;,
- ma trudności z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych;
- ma słabo rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową: są trudności podczas ubierania się, wycinania, naklejania, rysowania, niezręcznie zachowują się podczas gier ruchowych ( chwytanie i łapanie piłki, rzucanie do celu).
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
- wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
- dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
- obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
- puzzle,
- segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
- uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
- szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
- zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
- układanie obrazka z pociętych części.
- układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
- segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
- układanie historyjek obrazkowych. Dziecko opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
- wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
- domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
- domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
- kalkowanie i rysowanie po śladzie.
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
- zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
- rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów
Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową na materiale literowym (dla dzieci starszych, które interesują się już literami):
- wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie,
- lepienie z plasteliny lub układanie liter z drucików kreatywnych,
- utrwalanie kształtu i położenie liter ze szczególnym uwzględnieniem par: w – m, n – u, b – d, b – p,
- wyszukiwanie takich samych par sylab i ich segregowanie,
- wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście,
- odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych,
- dobieranki obrazkowo – wyrazowe,
- alfabet ruchomy,
- suwaki,
- zegar sylabowy,
- domina literowe oraz sylabowe,
- loteryjki wyrazowe.
KAŻDE DZIECKO MA SWOJE TEMPO PRACY
I WYMAGA INDYWIDUALNEGO PODEJŚCIA.
Nie należy go ponaglać i wyręczać.
Dziecko zdobędzie nowe umiejętności dopiero wtedy
gdy pozwolimy mu samodzielnie je wykonać…