Z artykułu dowiecie się czym jest percepcja wzrokowa, jakie symptomy wskazują na trudności oraz propozycje ćwiczeń Uśmiech

PERCEPCJA WZROKOWA

definicja, symptomy zaburzeń, propozycje ćwiczeń do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym

 

Percepcja wzrokowa to:

  • zdolność do różnicowania kształtów, do ich zapamiętywania i odtwarzania na podstawie wzoru lub z pamięci,
  • spostrzeganie figury i tła (to zdolność wyodrębniania centralnej części pola spostrzeżeniowego spośród całości jego elementów),
  • stałość spostrzegania (czyli zdolność dostrzegania obiektu jako posiadającego stałe właściwości- kształt, wielkość),
  • spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (czyli dostrzeganie relacji przestrzennych zachodzących pomiędzy obiektem a obserwatorem).

Funkcja wzrokowa obejmuje:

  • analizę wzrokową czyli umiejętność wyodrębniania pojedynczego elementu z całości,
  • syntezę wzrokową czyli zdolność do składania podanych elementów w całość,
  • spostrzegawczość wzrokową czyli umiejętność wyszukiwania braków lub różnic,
  • pamięć wzrokową czyli zdolność do zapamiętywania obserwowanego materiału,
  • koordynację wzrokowo – ruchową czyli umiejętność wykonywania czynności ruchowych pod kontrolą wzroku.

Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada w okresie edukacji przedszkolnej.

Percepcję wzrokową powinniśmy stymulować jak najwcześniej, im więcej ćwiczeń w tym zakresie tym mniejsze ryzyko powstawania deficytów rozwojowych.

Symptomów, które mogą wskazywać na trudności w zakresie percepcji wzrokowej w wieku przedszkolnym:

  • niechęć do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych;
  • niechętnie układa konstrukcje z klocków wg wzoru;
  • trudności z zapamiętywaniem kształtów liter i cyfr;
  • niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami;
  • nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegół;,
  • ma trudności z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych;
  • ma słabo rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową: są trudności podczas ubierania się, wycinania, naklejania, rysowania, niezręcznie zachowują się podczas gier ruchowych ( chwytanie i łapanie piłki, rzucanie do celu).

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ

  • wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
  • dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
  • obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
  • puzzle,
  • segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
  • uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
  • szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
  • zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
  • układanie obrazka z pociętych części.
  • układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
  • segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
  • układanie historyjek obrazkowych. Dziecko  opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
  • wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
  • domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
  • domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
  • kalkowanie i rysowanie po śladzie.
  • zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
  • zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
  • rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów

Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową na materiale literowym (dla dzieci starszych, które interesują się już literami):

  • wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie,
  • lepienie z plasteliny lub układanie liter z drucików kreatywnych,
  • utrwalanie kształtu i położenie liter ze szczególnym uwzględnieniem par: w – m, n – u, b – d, b – p,
  • wyszukiwanie takich samych par sylab i ich segregowanie,
  • wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście,
  • odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych,
  • dobieranki obrazkowo – wyrazowe,
  • alfabet ruchomy,
  • suwaki,
  • zegar sylabowy,
  • domina literowe oraz sylabowe,
  • loteryjki wyrazowe.

KAŻDE DZIECKO MA SWOJE TEMPO PRACY

I WYMAGA INDYWIDUALNEGO PODEJŚCIA.

Nie należy go ponaglać i wyręczać.

Dziecko zdobędzie nowe umiejętności dopiero wtedy

gdy pozwolimy mu samodzielnie je wykonać…

About Author