W tym artykule  przeczytacie o trudnościach jakie pojawiają się u w dziecka z tego zakresu oraz znajdziecie mnóstwo zabaw stymulujących i doskonalących percepcję słuchowąUśmiech

Grafika artykułu

 

PERCEPCJA SŁUCHOWA – definicja, symptomy trudnośći, propozycje ćwiczeń

Percepcja słuchowa  to zdolność do rozpoznawania, różnicowania, zapamiętywania, analizowania i syntetyzowania dźwięków.

Na percepcję słuchową składają się:

  • słuch fizjologiczny – możliwość słyszenia dźwięków z otoczenia za pomocą narządu słuchu,
  • słuch fonematyczny (słuch fonemowy, mowny) – zdolność do rozpoznawania i różnicowania dźwięków mowy (najmniejszych elementów składowych wyrazów, czyli fonemów),
  • analiza słuchowa – umiejętność wyodrębniania z potoku mowy: zdań, w zdaniach wyrazów, w wyrazach sylab, a w sylabach głosek z zachowaniem ich kolejności,
  • synteza słuchowa – scalanie głosek, sylab i wyrazów w określone, złożone układy słuchowe,
  • pamięć słuchowa – pamięć długości wyrazów (liczby sylab i głosek oraz ich kolejność w wyrazie) oraz zdolność zatrzymywania w pamięci ciągów wyrazów (dni tygodnia, nazwy miesięcy po kolei, wiersze, piosenki).

Do  symptomów trudności w zakresie percepcji słuchowej można zaliczyć:

  • trudności w wysłuchiwaniu i zapamiętaniu poleceń
  • szybką męczliwość przy słuchaniu np. opowiadań, bajek
  • trudności w zapamiętaniu wierszy, piosenek, wyliczanek
  • ubogie słownictwo
  • nieumiejętność wyodrębniania sylab i głosek w wyrazach, wyrazów w zdaniach
  • agramatyzmy, deformacje słów
  • kłopoty z syntezą dźwięków

Systematyczne  prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową w domu ,  ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.

 Ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcje słuchową:

  • wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia  
  • rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo
  • grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki,
  • rozpoznawanie osób po głosie  ;zabawy typu; „Zgadnij kto teraz mówił”
  • wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności wydawanych, słyszanych dźwięków,
  • wysłuchiwanie i  wyklaskiwanie usłyszanego rytmu,
  • wyodrębnianie zdań w mowie , określanie ilości zdań w opowiadaniu,
  • wyodrębnianie wyrazów w zdaniu, dobieranie par rymujących się wyrazów,
  • wyodrębnianie sylab w wyrazach
  • analiza i synteza sylabowa wyrazów,
  • określanie ilości sylab w wyrazach,
  • kończenie wyrazów rozpoczynających się dana sylabą,
  • wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynających się i kończących daną sylabą, głoską
  • dzielenie słów na sylaby z odkładaniem patyczków ( jeden patyczek odpowiada jednej sylabie);
  • zgadywanie słów podzielonych na sylaby  np. kacz- ka;  faj –ka;  skar-bon-ka;  cu-kier-nia  itp.;
  • wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazu; dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby głoska kończąca nazwę pierwszego obrazka, była jednocześnie głoską rozpoczynająca nazwę innego – następnego, np. ul –lis –sklep –pomidor –rak itp.;
  • „słowny łańcuszek” – podawanie przez opiekunów słów na zmianę tak by ostatnia głoska słowa była pierwsza głoską następnego;
  • liczenie głosek w słowach;
  • słuchanie i rozwiązywanie zagadek;
  • powtarzanie za dorosłym ciągów słownych (np. but, bluzka, spodnie, skarpetka);
  • zabawa: jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno);
  • słuchanie bajek, opowiadań, bajek muzycznych (często powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakończeń;
  • rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach
  • wyodrębnianie głosek na początku, na końcu i w środku wyrazu
  • wyszukiwanie przedmiotów, obrazków rozpoczynających się lub kończących daną głoską,

About Author