W tym artykule przeczytacie o trudnościach jakie pojawiają się u w dziecka z tego zakresu oraz znajdziecie mnóstwo zabaw stymulujących i doskonalących percepcję słuchową
PERCEPCJA SŁUCHOWA – definicja, symptomy trudnośći, propozycje ćwiczeń
Percepcja słuchowa to zdolność do rozpoznawania, różnicowania, zapamiętywania, analizowania i syntetyzowania dźwięków.
Na percepcję słuchową składają się:
- słuch fizjologiczny – możliwość słyszenia dźwięków z otoczenia za pomocą narządu słuchu,
- słuch fonematyczny (słuch fonemowy, mowny) – zdolność do rozpoznawania i różnicowania dźwięków mowy (najmniejszych elementów składowych wyrazów, czyli fonemów),
- analiza słuchowa – umiejętność wyodrębniania z potoku mowy: zdań, w zdaniach wyrazów, w wyrazach sylab, a w sylabach głosek z zachowaniem ich kolejności,
- synteza słuchowa – scalanie głosek, sylab i wyrazów w określone, złożone układy słuchowe,
- pamięć słuchowa – pamięć długości wyrazów (liczby sylab i głosek oraz ich kolejność w wyrazie) oraz zdolność zatrzymywania w pamięci ciągów wyrazów (dni tygodnia, nazwy miesięcy po kolei, wiersze, piosenki).
Do symptomów trudności w zakresie percepcji słuchowej można zaliczyć:
- trudności w wysłuchiwaniu i zapamiętaniu poleceń
- szybką męczliwość przy słuchaniu np. opowiadań, bajek
- trudności w zapamiętaniu wierszy, piosenek, wyliczanek
- ubogie słownictwo
- nieumiejętność wyodrębniania sylab i głosek w wyrazach, wyrazów w zdaniach
- agramatyzmy, deformacje słów
- kłopoty z syntezą dźwięków
Systematyczne prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową w domu , ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.
Ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcje słuchową:
- wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia
- rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo
- grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki,
- rozpoznawanie osób po głosie ;zabawy typu; „Zgadnij kto teraz mówił”
- wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności wydawanych, słyszanych dźwięków,
- wysłuchiwanie i wyklaskiwanie usłyszanego rytmu,
- wyodrębnianie zdań w mowie , określanie ilości zdań w opowiadaniu,
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu, dobieranie par rymujących się wyrazów,
- wyodrębnianie sylab w wyrazach
- analiza i synteza sylabowa wyrazów,
- określanie ilości sylab w wyrazach,
- kończenie wyrazów rozpoczynających się dana sylabą,
- wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynających się i kończących daną sylabą, głoską
- dzielenie słów na sylaby z odkładaniem patyczków ( jeden patyczek odpowiada jednej sylabie);
- zgadywanie słów podzielonych na sylaby np. kacz- ka; faj –ka; skar-bon-ka; cu-kier-nia itp.;
- wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazu; dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby głoska kończąca nazwę pierwszego obrazka, była jednocześnie głoską rozpoczynająca nazwę innego – następnego, np. ul –lis –sklep –pomidor –rak itp.;
- „słowny łańcuszek” – podawanie przez opiekunów słów na zmianę tak by ostatnia głoska słowa była pierwsza głoską następnego;
- liczenie głosek w słowach;
- słuchanie i rozwiązywanie zagadek;
- powtarzanie za dorosłym ciągów słownych (np. but, bluzka, spodnie, skarpetka);
- zabawa: jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno);
- słuchanie bajek, opowiadań, bajek muzycznych (często powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakończeń;
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach
- wyodrębnianie głosek na początku, na końcu i w środku wyrazu
- wyszukiwanie przedmiotów, obrazków rozpoczynających się lub kończących daną głoską,